banner header
Reklama

Uśmiech dnia

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj4410

Wiadomości - Wydarzenia
Wpisany przez Administrator
poniedziałek, 01 października 2018 20:16

Górskie i kosmiczne podboje klas 3Ct i 3DSt!

wycieczka 3DS i 3CCzy można zdobyć wszechświat pozostając na Ziemi? Czy w czasie szkolnej wycieczki można uczyć się o motoryzacji? Na te i wiele innych pytań odpowiedzieli uczniowie klas 3Ct i 3DSt, którzy wraz z opiekunami udali się na wycieczkę do Korbielowa (Beskid Żywiecki) w dniach 26 – 28 września 2018 r.

Spotkanie ze Stowarzyszeniem Polaris w Sopotni Wielkiej było gwoździem programu przewidzianym na pierwszy dzień naszych górskich zmagań. Po przyjeździe, żwawym krokiem wyruszyliśmy na szlak. Ośmiokilometrowa trasa obfitowała w wiele niespodzianek, jednak udało nam się ostatecznie dotrzeć do celu. W Sopotni Wielkiej mieliśmy okazję wziąć udział w seansie astronautycznym na tamtejszej Młodzieżowej Stacji Kosmicznej YSS. Część załogi przebrana w stroje astronautów stylizowane na kombinezony NASA, otrzymała konkretne funkcje, a po wejściu na pokład, miała za zadanie samodzielnie przeprowadzić misję kosmiczną. W modelu zainstalowano przeróżne urządzenia do efektów specjalnych jak i imitacje sprzętów używanych na stacjach kosmicznych, które umożliwiają przeżycie m.in. awarii pokładowych filtrów powietrza, rozszczelnienie kabiny czy doświadczenia ze zjawiskiem określanym mianem lewitacji. Następnie zobaczyliśmy makietę Sopotni Wielkiej z 2050 roku, na której w teorii i praktyce zaprezentowano nam jak chronić ciemne niebo. Na koniec zwiedziliśmy obserwatorium astronomiczne, wyposażone w teleskop o średnicy tubusa 400mm. Aby wrażeń nie było zbyt mało, czekał nas jeszcze nocny powrót szlakiem z Sopotni Wielkiej do Korbielowa. W czasie wędrówki, mimo otaczającej nas ciemności, napotkaliśmy na trasie salamandrę plamistą i byliśmy „nausznymi” świadkami ryków jeleni w czasie godów.

Kolejny dzień spędziliśmy na szlakach w Masywie Pilska. Pierwszym punktem na trasie, po wyruszeniu z Korbielowa, było Schronisko PTTK na Hali Miziowej. Tam uzupełniliśmy energię na dalszą wędrówkę. Pogoda nas nie rozpieszczała, a perspektywa na dobre widoki była niewielka, mimo tego zebrała się najwytrwalsza (6-cio osobowa grupa), która zdecydowała się na atak szczytowy w celu zdobycia Pilska. Szczyt zdobyty został przy wsparciu opiekunów Czesława Cebulli i Marka Paciona o godzinie 14.05. Reszta zdobywców Masywu Pilska wyruszyła, pod czujnym okiem Teresy Dzierwy i Darii Fliśnik, szlakiem czerwonym w kierunku Schroniska PTTK Rysianka, gdzie dołączyła do nich „Pilska” grupa. Trasa w obu przypadkach była wymagająca, jednak otaczająca nas przyroda i piękne krajobrazy rekompensowały duże zmęczenie po przejściu ponad 25 kilometrów.

Ostatniego dnia, w drodze powrotnej do Opola, zwiedziliśmy Muzeum Browaru Żywiec. Tam dowiedzieliśmy się, m. in. jak wyglądała i zmieniała się produkcja piwa na przestrzeni lat. Jednak najbardziej wyczekiwanym przez „klasy samochodowe” etapem wycieczki, było odwiedzenie prywatnego Muzeum Fiata 126p w Bielsku-Białej. W PRL-u o Maluchu marzył każdy… A my mogliśmy zobaczyć „Maluszki” od podwozia do nadwozia przyglądając się wszystkim zespołom. Antoni Przychodzień zapoznał nas z historią każdego samochodu, których różnorodność zrobiła na nas ogromne wrażenie. Co ciekawe, każdy z samochodów jest odrestaurowany, zarejestrowany i ubezpieczony, dzięki czemu może w każdej chwili wyruszyć w trasę!

Okazuje się, że wycieczki łączące aktywny wypoczynek z elementami edukacyjnymi w postaci zajęć z zakresu fizyki, technologii i motoryzacji mogą być ciekawe i inspirujące…

Zapraszamy do obejrzenia rozległej fotorelacji dokumentującej naszą wycieczkę!

Opiekunowie wyjazdu – Daria Fliśnik, Marek Pacion (relacja),
Teresa Dzierwa (galeria),
Czesław Cebulla (wsparcie duchowe)